Dincolo de a confrunta oferta de spatii comerciale de inchiriat, stabilirea unui magazin trebuie sa fie planificata si in functie de starea indusa in timpul experientei de cumparare.
Va prezentam cei trei factori evidentiati de specialistul in marketing J Baker prin care putem crea o atmosfera relaxanta a magazinului in care sa fie indus comportamentul de achizitie.
- Factorul de ambient
Directionat asupra stimulilor ce influenteaza consumatorul la nivel subconstient – aspecte precum iluminatul, temperatura, muzica si parfumul- vor prelua trasaturile definitorii ale ofertei si ale pietei vizate.
Pentru reglarea luminozitatii spatiilor se recomanda a fi luate in calcul unghiurile sub care pot fi valorificate marfurile, evitandu-se expunerea ce fie nu le evidentiaza, fie nu le flateaza forma sau coloritul.
Temperatura trebuie ajutata astfel incat sa asigure confortul in orice fel de ipostaze, inclusiv in testarea marfurilor.
Muzica prin care se creeaza atmosfera magazinului trebuie sa urmeze valorile spirituale ale ofertei acestuia. Spre exemplu, intr-un magazin de antichitati vom opta pentru muzica clasica sau emblematica altor epoci.
Nu in ultimul rand parfumul ambiental ales trebuie sa inspire confort senzorial, determinand petrecerea in magazin a unei durate de timp consistente.
- Factorul design
Concentrat in aceeasi masura asupra functionalitatii, cat si asupra armoniei estetice a locului, factorul de design are ca principale coordonate cromatica, delimitarea spatiului si mobilierul. Acesta este definit atat prin valorile transmise de oferta, cat si prin profilul clientelei careia magazinul se adreseaza. Spre exemplu, in cazul unui magazin de articole sportive, atat paleta de culori folosita cat si decorul vor evoca un stil de viata activ.
Sub acest aspect nu trebuie sa neglijam vitrina, ce reprezinta intaia strategie de promovare a ofertei, dispunerea marfii prin abordari de visual merchadising avand ca scop atragerea trecatorilor spre a vizita magazinul si a-i deveni clienti.
- Factorul social
Potentialii clienti pot fi convinsi inclusiv de curtoazia regasita in atitudinea personalului. Cu toate acestea se recomanda instruirea echipei astfel incat sa ofere vizitatorilor un tratament in care sa combine discretia cu conduita curtenitoare. Pentru a contracara perceptia de spatii intimidante inspirata de magazine, antreprenorii pot prelua abordarea vanzarii impersonale ce presupune conferirea libertatii de miscare si posibilitatea testarii marfii fara asistenta.
Totodata, factorul social poate fi tradus si prin prisma influentei grupurilor de apartenenta sau de aspiratie cu care vizitatorii doresc sa se identifice accesand magazinul. Acest aspect nu este limitat doar la rationamente ce tin de statut, cat si de perceptie asupra propriei imagini, stil, actualitate, mod de viata sau chiar varsta.